Imitační cvičení pro běžce na lyžích a nejen je!


V minulém článku jsme se bavili o možnosti využití holí k tréninku na suchu bez lyží. A v tom bychom nyní pokračovali. Následující řádky jsou adresované především běžcům na lyžích, ale určitě to neznamená, že by si imitační trénink neměli vyzkoušet i jiní sporťáci. Čím víc se blíží zima a na kolo už to pomalu není a i na kolečkových lyžích se bude jezdit obtížněji, v člověku začne hlodat ten červík, jak si zase připomenout techniku jízdy na lyžích, ideálně, jak ji zlepšit i bez sněhu. Atleti mají atletickou abecedu, ale mají něco podobného lyžaři běžci? Skluz v létě cvičit moc nejde (když pomineme kolečkové lyže), leda po banánových slupkách nebo kravských koláčích, ale hledat balanc a rovnat se ve správné pozici jde poměrně snadno při tzv. imitačních cvičeních.

Imitace

Imitace je všeobecně nápodoba. Nejinak je tomu v běhu na lyžích. Takže za běžeckou lyžařskou imitaci jsou považována taková pohybová cvičení, která napodobují pohyby lyžařské. Imitace jsou řazeny mezi specifická (speciální) cvičení, tudíž předpokládáme, že zatěžují stejné svalové skupiny a v podobném režimu jako běh na lyžích. Imitovat lze s holemi i bez holí, do kopce a po rovině, při běhu anebo v chůzi. Existují různá cvičení pro rozvoj klasické techniky i bruslení.

 

K PŘEČTENÍ: Atletická abeceda, cesta k silnému odrazu

 

Jedná se o jednu z hlavních tréninkových, komplexních metod po celé letní období, ale i při přechodu na sníh, kdy se klade důraz především na techniku a rozvoj speciální vytrvalosti. Ten je umocněn zvýrazněním odrazu nohou při chůzi anebo při běhu (skoku) v terénu.

Lyžařská chůze

Tuto méně náročnou formu imitačních cvičení, můžete zařadit do jakéhokoliv běžeckého tréninku tak, že ve stoupání z běhu přejdete do chůze, při které zvýrazňujete odraz z plného chodidla, stejně jako při lyžování. Pro nácvik techniky je vhodné, aby po fázi dokončení odrazu následovala krátká výdrž, v níž trup a boky setrvačností pokračují v pohybu vpřed. U zkušených sportovců se tato fáze stírá. Paže pracují ve velkém rozsahu (mírně pokrčené lokty; předpažení do výše ramen a k tělu) a napodobují práci jako při střídavém běhu na lyžích.

Velikost zatížení lze upravit strmostí a délkou stoupání nebo rychlostí chůze.


Lyžařské skoky – imitace

Ve slangu jsou za imitaci považovány právě navazované skoky do kopce. Imitace je efektivní metoda pro rozvoj speciální síly dolních končetin, při které je zdokonalována i koordinace pohybů a rovnováha. Lyžařské skoky vycházejí z lyžařské chůze, odraz je ale mohutnější, rychlejší a dynamičtější a rozsah pohybu větší. Po odraze následuje letová fáze. Noha by měla být tažena při zemi, obdobně jako se děje na lyžích. Imitace je velmi podobná atletickým jelením skokům, nicméně ty jsou prováděny spíše do výšky než do dálky, zatímco při lyžařské imitaci je třeba simulovat tažení lyže po sněhu, takže švihová noha je tažena těsně nad zemí. Po odrazu by odrazová končetina měla zůstat chvilku natažená v prodloužení těla (opět jako pří lyžování). Paže pracují v plném rozsahu z předpažení s mírně pokrčeným loktem ve výši ramen až do mírného zapažení.

 

MOHLO BY ZAJÍMAT: Atletická ABeCeda

 

Pokud s imitací nemáte žádné zkušenosti, je vhodné nejdřív si ji osvojit bez holí a až když máte dobře synchronizované dolní končetiny a paže se střídají u těla, nedobíhají se, tak přidat i hůlky. Hole používejte spíše kratší (asi o 5–10 cm) než máte na klasickou techniku, cca od podpažní jamky. A vždycky se snažte je zapichovat před boty. Aspoň podvědomě se o to snažte, i když to ve skutečnosti nepůjde, ale zajistíte tím, že paže budou opravdu zabírat a odpich vás posune dál.

Imitovat můžete i krok skatový. Opět se jedná o navazované skoky, jen neskáčete přímo vpřed jako při klasické technice, ale ze strany na stranu. Pokud zvolíte skate, pak dbejte, abyste se odráželi z celé hrany chodidla, a nejen z palce nohy (na lyžích by vám odraz nefungoval). Hole nepoužívejte vůbec, spíš by vám překáželi.


Při imitaci byste měli dopadat přes patu na celé chodidlo, stejně jako se to děje na lyžích. Nejezdíte po špičkách, ale na celém chodidle.

 

Originál článku byl vytvořen pro Nordic Mag 46.