Jak nemít hlad pod širákem? A kvalitně, chutně i zábavně?


Vařit v přírodě je prostě zábava, nikoliv otrava
Vařit v přírodě je prostě zábava, nikoliv otrava

Chcete vyrazit na vícedenní výlet, hike či trip do divočiny, ale nevíte, jak nastavit stravování? Říkáte si, že než se patlat s kuchtěním čehosi v ešusu, že raději přežijete na houskách či pytlíkových jídlech?


Znám poměrně hodně lidí, kteří jsou sice rádi v přírodě, pod stanem, pod širákem, ale stravování řeší instantními pytlíkovými blafy počínaje čínskými polévkami za 8 korun a konče už namíchanými těstovinami s jakousi omáčkou v krabičce. Ani jedno jsem v životě nejedla a ani po tom netoužím. Neříkám, že nikdy nepoužiji polévku z pytlíku (většinou ty husté gulášové atp., ale je to spíše výjimečně). Osobně se na vaření pod širákem vždy velmi těším! A to i přes to, že mám k dispozici jen jeden vařič a jeden hrnec. Baví mě přemýšlet nad logistikou a postupem vaření, aby vše do sebe zapadlo tak, jak potřebuji. Ale ano, člověk se musí trochu nad tím zamyslet, uvědomit si, co se musí vařit nejdéle, co méně a co stačí jen spařit.


A nejlepší na tom celém je to, že z toho jednoho hrnce pak mohou jíst všichni… takže žádné zbytečné špinavé nádobí navíc. A taky je skvělé, že nevadí, když trochu cibule upadne na zem nebo ukápne trochu omáčky či oleje. Aspoň se také trochu najedí zvířátka. Staří Číňané taky vaří v jednom hrnci. Pojďme ukázat pár tipů na skvělou baštu v přírodě.


Teplá snídaně je základ

Pokud se vám ze spacáku nechce, protože venku zrovna nepadají komáři vedrem, tak je vhodnější organismus nastartovat teplou snídaní. Podobně jako studený motor v autě neběží úplně optimálně, tak podobně je to s lidským organismem. Záleží na každém, jaký je gurmán, jestli zvolí jako snídaňové menu nějakou obilnou kaši, polévku, vajíčka anebo jiný pokrm.

 

K TÉMATU: Nemáte energii pro výkon? Naučte se rychleji regenerovat!

 

Osobně preferuji obilné kaše, které obsahují složené sacharidy ale také vlákninu a skvěle organismus nastartují na celý den. Složené sacharidy se rozkládají postupně a nedochází k hyperglykémii a díky vláknině v trávicím traktu neshoří jako papír, ale „chvíli tam zůstane“. Záměrně nepíšu ovesná kaše, protože osobně preferuji buď střídání jednodruhových kaší anebo prostě smíchám víc druhů vloček (ovesné, pohankové, pšeničné, žitné, rýžové…) dohromady. Vločky zaleji vodou tak, aby byly ponořené, a přivedu k varu. Když kaše zhoustne, přileji ještě trochu mléka pro lepší chuť. Kaši lze udělat jen v mléce, v nejhorším případě se nechá kaše uvařit jen z vody, ale musíte ji víc dochutit. I v ochucování se meze nekladou – můžete přidat kousky čokolády, oříšky, med, marmeládu, skořici, kakao, sušené ovoce či cokoliv dalšího. Rozhodně to není žádná věda, ani přílišná práce, abyste si nemohli pod širákem na tripu dopřát super snídani, která vám dodá energii na půl dne minimálně a rozhodně vám po ní nebude těžko při sportu.

Snídaně do postele? V přírodě žádný problém a ani nemusíte mít strach, že v ní budete mít drobky – spacák prostě vyklepete na zem :)
Snídaně do postele? V přírodě žádný problém a ani nemusíte mít strach, že v ní budete mít drobky – spacák vyklepete na zem :)

A co na oběd nebo večeři?

U nás se vždycky říkalo: „Polévka je grunt, kdo ji nejí je špunt.“ Určitě, osobně polévku považuji za základ jídelníčku. Jedná se o skvělý zdroj tekutin, který zasytí a pokud je polévka z kvalitních surovin, dodá i spoustu živin, které lidské tělo pro správné fungování potřebuje. Sice se „pytlíkovky“ výrobci v dnešní době snaží vyrábět z kvalitních surovin a bez glutamátu a konzervantů, ale není nad čerstvou. Co třeba takhle pórkovou? Tu zvládne snad každé malé dítě, a je hotová natotata.


Nakrájejte pórek na kolečka, pokud je veliký, tak na půl kolečka. Nalijte do hrnce požadované množství vody a nasypte pórek a koření (zeleninový bujon, směs koření ala podravka – pak už ale nepoužívejte sůl, muškátový oříšek anebo jeho květ). Přiveďte k varu a nechte povařit. Do vařící se polévky rozklepněte vajíčko (pokud nemáte, tak můžete přihodit polévkové nudle anebo nechat jen tak) a lehce ho vidličkou rozmělněte na větší kousky. Stáhněte z plamene, nasypte čerstvou anebo sušenou petrželku, polévkové bylinky nebo bazalku a můžete podávat.

 

PŘEČTĚTE SI: Žízeň a hlad: doplňte vše potřebné, aby tělo fungovalo správně

 

Bulgur rizotko

Bulgur neboli lámaná celozrnná pšenice je už poměrně rozšířená potravina. Jeho příprava je jednoduchá a rychlá. Bulgur můžete uvařit ve vodě, a to tak, že ho vysypete do hrnce, zalijete vodou a vaříte až se voda vyvaří. Pokud bude ještě tuhý, trochu vody přidáte. Na obale zřejmě bude i přesný poměr, ale já návody a kuchařky moc nečtu. (Podobně se dá připravovat rýže a nemusíte si louhovat igelitový varný sáček do jídla! U rýže je poměr 1 díl rýže: 2 díly vody). Bulgur se takto vaří ani ne 10 min. Samozřejmě by měl být v osolené vodě, příp. můžete přidat koření na způsob podravky anebo také kari koření. Když je voda vyvařená, přisypte zeleninu (čerstvou, sterilovanou, restovanou anebo lehce podušenou) nebo i třeba tuňáka, příp. kousky masa, které jste si předtím osmahli, opět je to jen a jen na vaší fantazii.

 

MOHLO BY ZAJÍMAT: Superkompenzační sacharidová dieta (SSD)

 

Když ale chci opravdu dostát jednomu hrnci, a navíc pokrm posunout ještě o level výš, tak použiji postup následující: V hrnci rozpálím trochu špeku, příp. trochu chilli olivového olejíčku (olej, v němž jsou přidané chilli papričky, a opravdu je tam jen na chuť, ne na smažení) a osmahnu cibulku. Po chvilce přidám nakrájený česnek a pak přisypu bulgur anebo rýži a nechám osmahnout. (Pozor: česnek se nesmí připálit, jinak je pak hořký). Když i bulgur (rýže) sklovatí, všechno zaliji vodou. Osolím, přidám nové koření nebo kari koření anebo kvalitní směs koření. Postupně můžete přisypávat různou zeleninu: např. mrkev, sterilovanou kukuřici a hrášek, klidně i fazole či fazolové lusky (ty můžete i osmahnout ještě před zalitím vodou), atd. A nechám podusit, až se voda vyvaří. Pokud je bulgur (rýže) tuhý, vodu přidám. Lepší vodu dolít než jídlo rozvařit. Po stažení z plamene přidám nakrájená rajčata a nějaké bylinkové koření. Třeba takový čerstvý tymián, ten to krásně provoní a chuť bude nezaměnitelná. Samozřejmě, můžete vmíchat i nějaké maso nebo šunku, záleží jen na vás.


Dobrou chuť!


Pokud máte talíř, můžete si bulgur naservírovat na něj, ale z hrnce je prostě nejlepší :) Zdroj: www.flicker.com
Pokud máte talíř, můžete si bulgur naservírovat na něj, ale z hrnce je prostě nejlepší :) Zdroj: www.flicker.com

Jakou kuchyň si vyrobíte, záleží jen a jen na vás...

A jaké máte zkušenosti s vařením v přírodě vy? Co vy si nejraději dáte po celodenním sportování, když bydlíte pod širákem?