Ztuhlé prsty a nárt na noze?


Celý den na nich stojíme, chodíme, běháme, šlapeme na kole. Nohy (plosky, ťapky) jsou nejzatíženější partií těla. A přitom si jich tak málo vážíme a tak málo o ně pečujeme. A přitom ona koncová část dolních končetin (od kotníku dolů) je nesmírně důležitou součástí lidského těla. A rozhodně si zaslouží naši pozornost.

Proč je noha tak důležitá?

Odpovědět můžeme skoro jedním slovem: stojíme na nich!

Lidská noha je úchvatná a je to unikátní produkt přírody. Když budeme chvíli pozorovat zvířata, zjistíme, že psi a kočky chodí jen po prstech a bříškách za nimi, koně, krávy a další kopytníci chodí vlastně jen a pouze po prstech, stejně jako ptáci. Snad všechna zvířata patu na zem při chůzi vůbec nepokládají.

Protože je noha tam dole u země, ukotvuje nás k Zemi a také proto se na ně tak často zapomíná. Průměrná ťapka zabírá plochu asi 350 cm2 unese skoro 2 m vysoký „stožár“, který váží 80 kg a mnohdy i víc. Není to fascinující? Na této malé ploše se nachází nespočet nervových zakončení a energetických center (čaker). Takže přes ťapky nejen, že může proudit energie ze Země do celého těla a zpět, ale také lze skrze ně ovlivňovat fungování jednotlivých orgánů a částí lidského těla.

V současné době je obutí zcela samozřejmá věc. Jsou jedinci, kteří se pod vlivem reklamy a různých trendů rozhodli „vracet se ke kořenům“, a tak se zuli a snaží se chodit či dokonce běhat bosí. Méně ortodoxní volí tzv. minimalistickou obuv. Pokud ale budeme chodit po asfaltu nebo zámkové dlažbě bosí, moc si se zdravím nohy pomůžeme a ještě budeme riskovat našlápnutí čehosi, budeme vypadat jako blázni a navíc představa bosé návštěvy mnoho lidí nepotěší. Minimálky jsou už z pohledu praktičnosti i ochrany nohy před poškozením lepší. Nicméně pořád asfalt měst moc podnětů pro správnou funkci nohy nedává.

Zkrátka a dobře, asi bude lepší, když budeme dál nosit naše oblíbené boty a stejně jako každý večer protahujeme svaly a mobilizujeme klouby celého těla, protáhneme a zmobilizujeme svalíky a kloubky na ťapkách.

Samé kosti, svaly, šlachy, vazy a klouby

„Dokonalost spočívá v maličkostech." Od přírody dokonalá noha se vyvíjela miliony let a její stavba je poměrně dost složitá. Skládá se z 26 kostí, které k sobě pojí silné vazy a svaly a vytváří se tak kloubní spojení. Když svaly ochabnou, uvolňují se i klouby a noha vlivem gravitace a dalšího ztrácí svůj původní tvar a schopnost pružiny pro odraz. Vznikají různé zdravotní obtíže, nejprve bolestivé borcení klenby nožní (nejčastěji příčné, ale i podélné) a následně i bolesti zad, páteře apod. Klenby nohy jsou vystavěné díky silným svalům nohy, které udržují kosti v klenutém postavení. Pokud dojde k ochabnutí těchto svalů, dojde k již zmiňovanému borcení klenby. Noha je přizpůsobena na chození a běhání v přírodě bez obuvi a v botách degeneruje. Proto je zapotřebí svaly na nohách posilovat vědomě, když je neposilujeme přirozenou cestou.

Kdykoli, kdekoli... i třeba v kanclu

Že by šéf nerozdejchal, kdyby jste prováděli v kanclu gymnastiku? Ale proč ne, vždyť procvičit nohu nezabere moc místa ani času. Navíc i mírná fyzická aktivita prokrví mozek a vám se bude líp přemýšlet! Nasbírejte si kaštánky nebo hladké oblázky do krabice a v tom se nohama přehrabujte. Uchopte (vzít ho mezi palec a ukazováček a bříško chodidla) kaštánek do pravé, do levé a zvedněte jej a zase pusťte. Také je docela prima stát v na oblázcích, když si čistíte zuby.

Pod kancelářský stůl si můžete dát balanční čočku, která většinou bývá z jedné strany masážní. Takže, když budete na čočku různě tlačit, budete masírovat ťapky. Když budete chvilku tlačit palcem, pak zase malíkovou stranou atp., budete posilovat různé svaly na noze. A pak se na čočku můžete na chvilku posadit, abyste posílili i tzv. vnitřní jednotku těla. Anebo si můžete nohu masírovat masážním ježkem. Stačí po něm ťapkou jezdit tam a zpět. Píďalkujte: skvělé cvičení je tzv. „píďalka“. Posunujte nohu jen pomocí krčení a natahování prstů. Přesně tak jak to housenky, píďalky apod. zvířátka dělají.

Změna je život, nové podněty jsou potřeba

Pokud budete mít možnost, sundejte boty. Sundavejte je co nejčastěji. Na zahradě, na pláži, využívejte stále častějších chodníčků pro bosou chůzi. Vybírejte si ale vhodné prostředí pro nezvyklou nohu. Písečná pláž je ideální pro začátek stejně jako výklus po tréninku na fotbalovém hřišti.

Střídejte boty, protože každá bota drží nohu jinak, je jinak krojená atp. a to je spousta nových podnětů pro vaše nohy. Slečny si občas vezmou podpatky, ale s jejich výškou to nepřehánějte. 20 cm taky úplně ideální pro vaši nohu není. Ale okolo 5, super změna, na kterou noha musí reagovat svým zpevněním. A taky se nevyhýbejte sandálům. Tím že nemáte nohu z boku ani z vrchu zpevněnou, musí se svaly snažit, aby vám nevyjela do strany z boty, a už zase posilujeme.

Večerní relax

Koukáte na televizi? A co to nic nedělání trochu oživit? Nemusíte být studovaný masér, abyste nezvládli si namasírovat ťapky. Ba co víc, můžete si je masírovat navzájem s partnerem... Protáhněte nárt: Vezměte si nohu do obou rukou (pata opřená o podložku) a zabalte ji jako vějíř. Prsty tlačíte plosku nahoru a kraje nohy palci tlačíte ven a dolů. Palci pořádně „prohmátněte“ chodidlo. Tam, kde vedou šlachy moc netlačte, to sami ucítíte, kde to není příjemné. Pomozte si kloubky ruky. Pěkně celou plochu ťapky si takhle prohmátněte. Nezapomeňte na prstíky. Uvolněte je. Že křupou? To se stává, bloky je potřeba uvolnit. Nehty si „popíchejte“ na koncích prstů, i tady je spousta nervových zakončení, která je dobré stimulovat.

Zajímavá sestava na procvičení nohy od ČOS

Inspirací na cvičení proti plochým a zatuhlým nohám najdete na webun Cvičení je hra.

Originál článku byl vytvořen pro Outfanatic.com

#zdraví #běhání #běh #noha #koordinace #KPC #kompenzačnícvičení